Starosta Kuba nemluví pravdu...

Italy-narrow-roads

ilustrační foto

Starosta Kuba nemluví pravdu, šířku silnic v žádném případě

nenadiktovala městu Policie ČR, rozhodli to zřejmě radní, ale možná o tom ani neví

Mohelnice - Úzké silnice a naopak zbytečně široké chodníky se staly terčem kritiky občanů města, a to jak řidičů i cyklistů. Starosta Ing. Kuba se po vlně této kritiky, dotýkající se hlavně ulice Okružní a Mlýnské, kde je dokonce v této úzké cestě ještě zastávka místní autobusové dopravy, začal bránit tak, že město mělo dvě možnosti – buď neopravovat a nechat to tak, nebo opravovat, ale pak postupovat podle příkazu Policie ČR, která o takto úzkých silnících rozhodla, protože to říká norma. Hovořil, že zužování silnic a tím přirozené zpomalování je trendem doby, protože to zvyšuje bezpečnost, a že město do toho nemohlo vlastně mluvit. Otázkou se začala zabývat advokátka a bývalá starostka Jana Zwyrtek Hamplová, protože dané vysvětlení považovala jako právnička, specializující se na veřejné právo, za nesmysl. „Ano, existují normy, které stanoví, jak která silnice musí být nejméně úzká, tedy které stanoví minimální šířku. Ale že by si dovolila Policie investorovi diktovat to, že silnici nemůže udělat širší, takový nesmysl jsem opravdu slyšela poprvé.“ A protože se na ni začali obracet lidé, vyžádala si k silnicím Mlýnská a Okružní veškeré listiny. A co zjistila? „Tak potvrdilo se mi to, co jsem si myslela od počátku, totiž že starosta nemluví pravdu, chcete-li, tak lžeŠířka silnic padá jednoznačně na hlavu Mohelnice. Šířku komunikace, ale tu nejmenší možnou, stanoví opravdu norma. Projektant pak vypracuje dokumentaci v souladu minimálně s touto normou, což v praxi znamená, že silnice nesmí být užší, další požadavky dává vlastník, tedy město, správce sítí, hasiči atd. Konečnou podobu dokumentace pak odsouhlasuje jako téměř poslední v řadě Policie ČR zejména z hlediska bezpečnosti silničního provozu.“ Na doplňující otázku Mohelnicka pak bývalá starostka vysvětlila základní podstatu: „Někdo musel dát projektantovi z města pokyn, aby byly silnice takto úzké a chodníky široké, protože si někde něco přečetl, a chtěl to tady tzv. moderně aplikovat. Možná si spletl Mohelnici s nějakým velkoměstem, protože tento trend má asi smysl ve městech typu Londýn a New York, možná i Praha, kde proudí davy pěších, ale ne v malém městě jako je Mohelnice, která je díky systému jednosměrek už tak ráda, že je ráda – abyste se někam dostali, často objíždíte centrum celé dokola. Když vidím prázdný velkorysý chodník na Mlýnské, kde mimo rána a odpoledne nikdo skoro nechodí, je to tragikomické. Už ten systém jednosměrek chce trpělivost. Zúžením dvou hlavních cest na naprosté minimum vznikají téměř infarktové situace jak pro řidiče, tak pro cyklisty, a úplně zbytečně. O chodnících jako na Václaváku nemluvě. Ale abych se vrátila k podstatě – tuto šíři v každém případě určilo město, ne Policie. Tipuji, že to byl nápad starosty Kuby, který takto vedl projektanta, pak to předhodil radě, ta to schválila, Policie neprotestovala, protože nejmenší normu to splňovalo, a projektant udělal, co se mu řeklo. A tak Mohelnice k nesmyslně a nebezpečně úzkým cestám přišla. Odpovědnost leží na starostovi města a radě města, ne na Policii. Vyplývá to ze všech listin, které k tomu existují. Policie prostě jen nechala realizovat to, co si město vymyslelo, v žádném případě to nedala jako podmínku, že cesty budou buď staré, nebo úzké.“ Jak uvedla Jana Zwyrtek Hamplová dál, obává se, že starosta svým vysvětlením o Policii oklamal i radní. „Nepředpokládám, že když schvalovali zadávací podmínky, smlouvy atd., že věděli, že tím v podstatě schvalují současně nápad někoho, patrně starosty, s úzkými komunikacemi. Podle mne i jim byl sdělován nesmysl o tom, že to takto chce Policie, což není pravda, v lepším případě jim nebylo sdělováno nic. Pokud to tak bylo, radní by na sobě tento nesmyslný nápad zužovat na naprosté minimum rozhodně neměli nechat. Pak si ale neodpustím otázku, pro co všechno zvedají ruku, aniž ví, zda mají úplné a správné informace.“ Úzké silnice považuje Jana Zwyrtek Hamplová už od podobné zužující rekonstrukce Spartakiádní za cestu zpět a velkou chybu. A nejen ona. Občané, když se na opravené komunikace poprvé dostali, nevěřili vlastním očím, jak se snížil komfort jak pro řidiče, tak pro cyklisty, zatímco chodníky jsou zcela nesmyslné šířky, navíc s absurdně umístěnými světly uprostřed dlažby. „Pavel Kuba jako stavební amatér měl snahu občas mluvit do věcí, kterým nerozuměl. Není stavař, ale že by si nechal poradit, to jsem za celý rok na radnici nezažila. Proto předpokládám, že úzké silnice jsou jeho nápad, kterému se úřad bál odporovat, radním byl řečen nesmysl o Policii, a Policie proti dokumentaci neprotestovala, protože splnila alespoň ty nejmenší normy. A když zjistil, že občané jsou v šoku, vymyslel metodu hodit to na Policii. Město ale nebude nikdo vodit za ruku a říkat mu – měli byste si ty silnice udělat širší, protože každý předpokládá, že město ví, co dělá. Pokud však jde o mohelnické hlavní tahy dnes, tak je to selhání současných zvolených radních – ne že by to udělali úmyslně, ale že si nechali tento nesmysl starostou namluvit. A musím se ptát – zda podobně pracují v jiných věcech, a čeho se tak ještě dočkáme. Měli by si více hlídat, komu a co budou věřit.“ O problematice úzkých ulic a širokých chodníků psalo Mohelnicko už v listopadu, ani tehdy se Ing. Pavel Kuba, starosta města, k nastíněnému problému nevyjádřil. V současnosti disponuje Mohelnicko kompletní dokumentací, z níž ale nevyplývá, že za úzké ulice a široké chodníky by mohla rozhodně Policie České republiky. Ostatně ta už v říjnu redakci odkázala, aby informace o důvodu šířky silnic hledala na mohelnické radnici.

Martin Vaňourek, Mohelnicko - únor 2016

« zpět