Tam, kde ministr dopravy nestačí...

Bludov_obchvat-600 U-ministra

Tam, kde ministr dopravy nestačí, osadní výbor zaskočí,

aneb, jak se lidem maže med kolem úst

Mohelnice - 3.ledna 2017

Není tomu tak dávno, co tiskem proběhl pozoruhodný článek o obchvatu Libivé a ještě unikátnější pak vyšel na stránkách Zpravodaje našeho města v měsíci lednu. Do roku 2020, tedy za pouhé tři roky bude stát další kus rychlostní komunikace, kterou odborníci na výstavbu dálnic nazývají též jako "Šumperská dálnice", pod označením I/44.

Pro nezajímajícího se občana a čtenáře to není nic, nad čím by se musel zamyslet, ale zdá se, že termín 2020, kdy by měl být obchvat Libivé dokončen, je naprostá utopie. Tzv. "šumperská dálnice" se skládá z pěti stavebních úseků, z čehož první úsek kolem Postřelmova byl dokončen před lety, další úsek kolem Vlachova nedávno, a třetí úsek kolem Bludova by se měl stavět v roce 2020 a dokončit v roce 2022, tedy v době, kdy podle osadního výboru a pana starosty Kubu by se mělo kolem Libivé jezdit. Čtvrtý je obchvat Zábřehu a poslední, pátý je obchvat Libivé. Právě poslední dva úseky patří k těm, na kterých se v přípravách téměř nic neudělalo.

Za povšimnutí stojí například zadání dalších dvou úseků dálnice D35 od Opatovic nad Labem do Ostrova, která se studii EIA začala řešit v roce 2006, stavět se začne letos a uvedena do provozu bude v roce 2021. A pokud jde o Mohelnici, i zde se teprve řeší EIA a otázka podoby křižovatky Mohelnice - SEVER, která není příliš šťastně vyřešená a občané divte se, zastupitelé ji ani neřeší svými připomínkami, snad na výjimku.

Rozhodně nezávidím nepříjemnou situaci občanům v Libivé, ale nalejme si čistého vína. Pokud se podíváme na přípravné práce takové dálnice, dovolím si vzít jako příklad obchvat Bludova, tak prvním krokem ke stavbě je tzv. EIA, studie vlivu na životní prostředí. Ta v případě Bludova byla zpracována v říjnu 2009, Libivá ji zatím nemá. Investiční záměr pro Bludov byl schválen v únoru 2013, u Libivé opět nic nebylo rozhodnuto, územní rozhodnutí pro Bludov padlo v srpnu 2016 a stavební povolení bude vydáno v roce 2019 a uvedení do provozu v roce 2022, tedy v tu dobu by se mělo podle osadního výboru a pana starosty dva roky jezdit kolem Libivé. Ovšem k obchvatu Libivé se doposud nic neudělalo a za tři roky se to rozhodně celé stihnout nedá. V České republice stavba dálnice, ale i rychlostní komunikace, od záměru po realizaci, trvá více než 10 let. Chápu, že papír unese cokoliv, ale pitomce z lidí by snad pan Vykydal z ANO, předseda osadního výboru Krejčíř z občanů dělat nemuseli.

Stavba dálnic není srovnatelná se stavbou chodníků a silnic našeho pana starosty, jak jsme byli svědky v Mohelnici a o jejichž šířce a způsobu vedení se bude dlouho diskutovat mezi občany. Možná pro pana Vykydala z Libivé to je předvolební agitace, ačkoliv mu to nepomohlo v komunálních volbách a do krajských se ani nedostal. Podle mého názoru má představu, že bude mít opět příležitost zapojit do stavební činnosti jeho techniku, jako jsme byli svědky v době jeho funkce manažera na projektu VHZ. Když už se otevřela diskuze o dálnici, pak jen malé upřesnění. Kdyby to pánové mysleli vážně a zajímali se o výstavbu dálnic a rychlostních komunikací se vší důsledností, pak by museli vědět, že R35 už má dávno jiné označení, je to D35... Bohužel, neobjektivnost radničních novin se opět projevila v plné síle! Takže tady nejde vůbec o lidi, někomu podle mého názoru o zakázku, jinému o zviditelnění před občany města...

Martin Vaňourek

« zpět